Redemptoristé © 2024
Ježíš přišel do Nazareta, kde vyrostl, a jak měl ve zvyku, šel v sobotu do synagogy. Povstal, aby předčítal z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše. Otevřel ji a nalezl místo, kde stálo:
`Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal,
poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst,
abych vyhlásil zajatým propuštění
a slepým navrácení zraku,
abych propustil zdeptané na svobodu,
abych vyhlásil milostivé léto Páně.'
Pak zavřel knihu, vrátil ji služebníkovi a usedl. A všichni v synagoze na něho upřeně hleděli.
Začal k nim mluvit: "Dnes se naplnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli."
Všichni mu přisvědčovali, divili se milým slovům z jeho úst a říkali: "Není to syn Josefův?"
Řekl jim: "Jistě mi připomenete přísloví: Lékaři, uzdrav sám sebe! Udělej i tady ve svém domově to, o čem jsme slyšeli, že se stalo v Kafarnau."
Dále řekl: "Amen, pravím vám: Žádný prorok není vítaný ve svém domově. Říkám vám podle pravdy: Mnoho vdov bylo v izraelském národě za dnů Eliášových, kdy se nebe zavřelo na tři léta a šest měsíců a nastal velký hlad po celé zemi; ale k žádné z nich nebyl poslán Eliáš, jen k vdově do Sarepty v Sidónsku. A mnoho malomocných bylo v izraelském národě za proroka Elizea, ale nikdo z nich nebyl očištěn, jenom Náman ze Sýrie."
Když to slyšeli, všichni v synagoze vzplanuli hněvem. Zvedli se, vyhnali ho ven z města a vedli až na sráz hory, na níž bylo vystavěno jejich město, aby ho srazili dolů. On však prošel jejich středem a ubíral se dál. (Lk 4,16-30)
Na první pohled se zdá, že Ježíš si jakoby schválně rozeštval své posluchače, kteří ho znali od malička. Proč k těm slovům, které předpovídal Izaiáš o Mesiáši přidal slova o událostech ze Starého zákona, které byly pro Židy těžko pochopitelné?
Sidón bylo v očích Židů pohanské území, kde žili lidé nevěřící, neznající Boha Jahve, kterého Židé uctívali. A Bůh si nevybral žádnou židovskou vdovu, která potřebovala jeho záchranu v čase sucha a hladu. Boží výběr padl na pohanskou vdovu ze Sarepty, kterou zachránil od smrti přímluvou proroka Eliáše.
Ještě něco mnohem náročnějšího, co do pochopení Božího jednání, zažil Izrael, když se Bůh rozhodl uzdravit malomocného asyrského vojevůdce, který byl úhlavním nepřítelem Židů.
Ježíš chtěl říci svým krajanům, s kterými vyrůstal a kteří ho znali, že Bůh není jenom Bohem Židů. Mesiáš, který přichází, začíná sice své působení v Izraeli, ale jeho spása se týká každého člověka dobré vůle. Ježíš ničí propojení náboženství s politikou.
Bůh, jediný, pravý, Trojjediný, kterého dává Ježíš poznávat světu, je Bohem, od kterého pochází každý člověk. Jeho láska zahrnuje všechny lidi všech vyznání, názorů a spása se dotýká každého, kdo je ochoten se dát zachránit ze svých hříchů mocí Ježíše Krista a každého, kdo na úrovni své upřímnosti žije co nejlépe podle svého upřímného přesvědčení o dobru.
Pyšní Židé nesnesli takové vyjádření o Bohu. Je vidět, že si Boha vlastnili podle svých představ a vytvořili si svůj systém, ve kterém Bůh přestal mít možnost svobody a možnost svého často nepochopitelného jednání.
My máme často mnoho podvědomých zafixovaných představ a přesvědčení o Bohu, ke kterému se modlíme, kterého ctíme. Jak bychom se dívali na Ježíše, který by přišel v čase ruské okupace v šedesátých letech a uzdravil by vysokého důstojníka okupační sovětské armády? Jak bychom se dívali na Krista, kdyby šel na oběd s někým, kdo je veřejným hříšníkem, boháčem, který svůj majetek nashromáždil tunelováním státu a různými pofidérními cestami? My bychom si asi nevšimli, že se v srdci toho člověka něco děje, když by s radostí Ježíše přijal, a tak jako boháč Zacheus by se obrátil. Než bychom si to všimli, měli bychom tendence se dívat na Ježíše přes prsty.
A kdyby nakonec Ježíš navštívil někoho, koho "nemusíme" a náš dům by obešel? Nevím, jak bychom reagovali.
Pane Ježíši, přijď a otevři nám srdce štědrostí, dobrotou a milosrdenstvím, které se skrývá ve tvém Srdci.
Otevři naše oči, aby uviděli velikost a tajemnou hloubku tvé dobroty, kdy chceš i tomu nejposlednějšímu dát to, čím obdarováváš své drahé. Dej nám dorůstat do poznání pravdy o tobě, abychom mohli radostně přijmout svobodu, kterou oplývá tvé Božské Srdce. Amen.